Adviezen
Bovenop de band begeleiding en bijstand
Terugkeren naar bovenaan de pagina

Gebruik in België

Montage van nieuwe banden

Alle assen:

  • Voertuigen in dienst gesteld vanaf 1 januari 2004 moeten voorzien zijn van banden met een E-homologatienummer.
  • Vanaf 1 januari 2006 verkochte en gemonteerde vernieuwde banden moeten voldoen aan het Europese reglement 109 en zijn voorzien van het gelijknamige goedkeuringsteken 109 R.

Stuuras:

  • Banden dienen dezelfde afmeting, snelheids- en belastingsindex te hebben.
  • Er mag geen combinatie gemaakt worden van een nieuwe en een vernieuwde band.

Overige assen:

  • Banden dienen dezelfde afmeting op één as te hebben.
  • Er is geen symmetrie vereist in snelheids- en belastingsindex, op voorwaarde dat deze minimaal overeenkomen met de asbelas¬ting en de snelheid van het voertuig.
  • Een combinatie van M+S en niet-M+S banden op dezelfde as is niet toegestaan, behalve bij dubbele montage wanneer de verdeling symmetrisch is (2 M+S binnenkant + 2 niet-M+S banden buitenkant of omgekeerd).

Welke banden mogen niet op eenzelfde as worden gemonteerd?

Het is verboden op eenzelfde as, met enkele of dubbele wielen, banden voor vrachtwagens te monteren:

  • van verschillende merken,
  • van verschillende afmetingen,
  • van verschillende gebruikscategorieën wegbanden, speciale banden of sneeuwbanden (met markering M+S). Het is de gebruikscategorie die belangrijk is en niet het profiel van de band (de tekening),
  • met verschillende structuren (radiaal of diagonaal),
  • met verschillende snelheidsindexen,
  • met verschillende laadindexen.

Voor een montage in alle veiligheid

Het is mogelijk banden met verschillende profielen op eenzelfde as te monteren, op voorwaarde dat ze:

  • van hetzelfde merk zijn,
  • dezelfde afmeting hebben,
  • dezelfde structuur hebben,
  • tot dezelfde gebruikscategorie behoren,
  • eenzelfde snelheidscode hebben,
  • en identieke laadindexen hebben.

Michelin raadt u aan op eenzelfde as banden met een identiek profiel te monteren, of banden met eenzelfde profiel te koppelen.

PROFIELDIEPTE

Voertuigen die zich buiten het eigen land begeven, dienen te voldoen aan de wetgeving van het betreffende land.

Alle assen:

  • De profieldiepte in de hoofdgroeven van de band (daar waar de slijtagegraad-indicatoren zich bevinden) moet minimaal 1,6 mm diep zijn, gemeten over ¾ van de loopvlakbreedte.
  • Banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas van de band zichtbaar is.

Michelin voorziet al zijn banden van slijtagegraad-indicatoren in de profielgroeven waarmee de slijtage eenvoudig en snel gecontroleerd kan worden.

De controle van de slijtage

De controle van de slijtage moet altijd op verschillende punten van de band worden uitgevoerd.

De controle kan gebeuren door middel van een dieptemaat of via de slijtageindicatoren van het rolvlak, die op de zijkant weergegeven worden door middel van een symbool, wanneer deze aanwezig zijn.

Wanneer de wettelijke of technische slijtagelimiet is bereikt, moet de band worden verwijderd en vervangen.

Raadpleeg een professional in geval van abnormale slijtage of een verschil in slijtage van de banden op eenzelfde as.

De montage van geherprofileerde banden

Voertuigen die zich buiten het eigen land begeven, dienen te voldoen aan de wetgeving van het betreffende land.

De Europese regels

In bijna alle landen schrijft de wetgever voor dat een bedrijfswagen­band geherprofileerd kan worden wanneer deze de aanduiding << Regroovable>> heeft of op de zijwand is voorzien van het symbool U. Er wordt ook voorgeschreven dat de herprofilering moet worden uitgevoerd door een vakman die de instructies van de fabrikant juist opvolgt.

Voor wat betreft de slijtage bij demontage schrijven alle landen voor dat geen enkele kunststof- of metaaldraad zichtbaar mag zijn aan de oppervlakte of op de profielbodem en dat het profiel zichtbaar moet zijn over het gehele loopvlak.

In Nederland is er geen wettelijke beperking voor wat betreft de montage (positie) van geheprofileerde banden of de inzet ervan.

Voor een optimale veiligheid adviseert Michelin om geherprofileerde banden op trek- en draagassen te monteren.

Het monteren van hernieuwde banden

Voor de Benelux is er geen wettelijke beperking voor wat betreft de montage (positie) van vernieuwde banden of de inzet ervan.

ADVIES VAN MICHELIN

MICHELIN Remix banden zijn ontworpen en geproduceerd voor gebruik op aangedreven assen en trailerassen.
Het monteren van MICHELIN Remix banden op de eerste stuuras van trekkende voertuigen raden wij af.

Reparatie van de banden

Elke band heeft tijdens zijn levensduur te maken met talloze zware omstandigheden en kan op verschillende manieren beschadigd raken.

Het is gevaarlijk om niets te doen als een band beschadigd is. MICHELIN bedrijfswagenbanden kunnen in sommige gevallen worden gerepareerd: dit is in het ontwerp geïntegreerd.

Niet alle schade kan echter worden gerepareerd.

Het repareren van een band moet altijd worden gedaan door opge¬leide, gekwalificeerde professionals. De reparateur is steeds als enige verantwoordelijk voor de relevantie en kwaliteit van de interventie aan de band.

De reparatie wordt systematisch voorafgegaan door demontage van de band en een nauwkeurige inspectie van de binnen- en buitenkant door de professional.

De levensduur van de producten

Banden bestaan uit verschillende soorten materialen en onderdelen, waarvan de eigenschappen in de loop der tijd veranderen. Deze ontwikkeling is afhankelijk van de opslagomstandigheden - (temperatuur, luchtvochtigheid, positie enz.) en de gebruiksomstandigheden (belasting, snelheid, bandenspanning, staat van de wielen enz.), waarmee de band in aanraking komt.

Aangezien deze verouderingsfactoren variabel en moeilijk meetbaar zijn, raadt Michelin gebruikers aan om niet alleen zelf een regelmatige controle van de banden uit te voeren, maar deze ook geregeld te laten inspecteren door een gekwalificeerde professional. Deze zal vaststel¬len of de band nog kan worden gebruikt.

Als er 5 jaar verstreken zijn na de datum van ingebruikname, of 8 jaar na de productiedatum van de band, moet deze inspectie minstens 1 keer per jaar worden uitgevoerd.

Omhoog gaan

Gebruik in de EU-zone

Winterwetgeving

Land Minimale profieldiepte Verplichting om banden met
de M+S- of 3PMSFmarkering
te gebruiken
Gebruik van kettingen Vastgestelde winterperiode
Oostenrijk 5 mm (radiaal)
6 mm (diagonaal)
JA
Alleen de aangedreven as
Toegestaan voor banden op aangedreven assen, min. 2 mm 1/11 tot en met 15/4 voor bedrijfswagens en
1/11 tot en met 15/3 voor bussen
België 1,6 mm NEE Toegestaan in winterse omstandigheden  
Bosnië en Herzegovina 4 mm JA
Alleen de aangedreven as
Kettingen zijn verplicht indien de banden geen M+S-/3PMFS-markering hebben, evenals een sneeuwschep en een zak zand in het voertuig 15/11 tot en met 15/4
Kroatië 4 mm JA
Alleen de aangedreven as
Toegestaan bij afwezigheid van M+S-/3PMFS-markering.
Min. 4 mm
Definitie van winterse omstandigheden: de wegen zijn bedekt met sneeuw/ijzel/sneeuwslik, of dit wordt voorspeld
Tsjechische Republiek 5 mm JA
Alleen de aangedreven as
Toegestaan bij afwezigheid van M+S-/3PMFS-markering.
Min. 6 mm
Verplicht als verkeersborden het aangeven
15/11 tot en met 30/4 of als verkeersborden het aangeven
Denemarken 1 mm NEE Toegestaan  
Finland 1,6 mm NEE Toegestaan in winterse omstandigheden Spijkerbanden mogen gebruikt worden van 1/11 tot en met 31/3
Frankrijk 1 mm NEE Toegestaan Spijkerbanden mogen gebruikt worden van de zaterdag
voorafgaand aan 1/11 tot en met de laatste zondag van maart
Duitsland 1,6 mm JA
Alleen de aangedreven as
Toegestaan
Snelheid beperkt tot 50 km/u
Definitie van winterse omstandigheden: de wegen zijn bedekt met sneeuw/ijzel/sneeuwslik, of dit wordt voorspeld
Griekenland 2 mm voor de aangedreven as, 1,6 mm voor overige assen NEE Verplicht gebruik van kettingen wanneer
verkeersborden het aangeven
Verplicht gebruik van kettingen wanneer verkeersborden het aangeven
Hongarije 1,6 mm indien de afmeting van de band <750 mm is
3 mm indien de afmeting
van de band >750 mm is
NEE Verplicht gebruik van kettingen wanneer
verkeersborden het aangeven
 
Italië 1,6 mm NEE Verplicht indien de banden geen M+S-/3PMFS-markering hebben,
wanneer de verkeersborden het aangeven
Verplicht gebruik van kettingen wanneer
verkeersborden het aangeven
Kosovo 4 mm JA
Alleen de aangedreven as
Verplicht in winterse omstandigheden Definitie van winterse omstandigheden: de wegen zijn
bedekt met sneeuw/ijzel/sneeuwslik,
of dit wordt voorspeld
Luxemburg 1,6 mm JA
Alleen de aangedreven as
  Definitie van winterse omstandigheden: de wegen zijn
bedekt met sneeuw/ijzel/sneeuwslik,
of dit wordt voorspeld.
Macedonië 6 mm op de aangedreven as en 4 mm op de overige assen JA
Alleen de aangedreven as
Kettingen zijn verplicht indien de banden geen M+S-markering en
een profieldiepte van min. 4 mm hebben, evenals een sneeuwschep
en een zak zand in het voertuig
15/11 tot en met 15/3
Montenegro 4 mm JA
Alleen de aangedreven as
Sneeuwkettingen, sneeuwschep en zak met zand als de wegen besneeuwd zijn 1/11 tot en met 1/04
Nederland 1,6 mm NON NIET toegestaan  
Noorwegen 5 mm JA(1)
Alle assen,
inclusief hefbare assen
Toegestaan met verplichting om 3 tot 7 paar kettingen
te gebruiken, afhankelijk van het aantal assen
15/11 tot en met 31/3
Polen 1,6 mm
(3 mm voor bussen)
NEE Verplicht gebruik van kettingen wanneer
verkeersborden het aangeven
Verplicht gebruik van kettingen wanneer
verkeersborden het aangeven
Portugal 1 mm NEE Verplicht gebruik van kettingen wanneer
verkeersborden het aangeven
 
Roemenië 1,6 mm JA Toegestaan op de aangedreven as 15/11 tot en met 15/03
Rusland 4 mm JA(1)
Alle assen (2)
Toegestaan De referentieperiode loopt van 1/12 tot en met 28/02.
Elke Federatie kan deze periode echter
uitbreiden als dit nodig is
Servië 4 mm JA
Alleen de aangedreven as
Het gebruik van sneeuwkettingen is verplicht voor
minimaal twee aangedreven wielen, evenals een sneeuwschep
01/11 tot en met 01/04
Slowakije 3 mm JA
Alleen de aangedreven as
Toegestaan bij afwezigheid van M+S-/3PMSF-markering of als
verkeersborden verplichten tot het gebruik van sneeuwkettingen
15/11 tot en met 31/03
Slovenië 4 mm JA
Alleen de aangedreven as
Toegestaan bij afwezigheid van M+S-/3PMFS-markering.
Min. 3 mm
15/11 tot en met 31/03
Spanje 1,6 mm NEE Verplicht gebruik van kettingen wanneer verkeersborden het aangeven Zware voertuigen kunnen door de autoriteiten worden stopgezet,
afhankelijk van de rijomstandigheden
Zweden 5 mm JA(1)
Aangedreven assen
Toegestaan 01/12 tot en met 01/04
Zwitserland 1,6 mm NEE Verplicht gebruik van kettingen wanneer verkeersborden het aangeven  
Turkije 4 mm JA
Aangedreven assen (3)
Toegestaan 01/12 tot en met 01/04
Verenigd Koninkrijk 1 mm NEE NIET verplicht 01/12 tot en met 01/04
Overige EU-landen 1,6 mm NEE Verplicht gebruik van kettingen wanneer verkeersborden het aangeven In sommige landen kunnen kettingen of winterbanden
verplicht zijn indien verkeersborden dit aangeven
(1) De banden moeten speciaal ontworpen zijn voor winterse omstandigheden.
(2) Draagassen in de loop van 2015.
(3) Draagassen in de toekomst.
De gegevens zijn slechts ter indicatie verstrekt, onder voorbehoud van wijzigingen in de regelgeving ter plaatse.

Alle assen

De E2-markering

De banden die door Michelin worden gefabriceerd, zijn speciaal ontworpen om te beantwoorden aan de specifieke rijvoorwaarden in de geografische zones waar ze bestemd zijn te worden verkocht en gebruikt. Voor Europa moeten de MICHELIN-banden de E2-markering dragen, die betekent dat ze aangepast zijn aan de Europese rijvoorwaarden in de volgende landen:

Albanië

Duitsland

Andorra

Oostenrijk

Wit-Rusland

België

Bosnië-Herzegovina

Kroatië

Denemarken

Spanje

Estland

Faeröer-eilanden

Finland

Frankrijk

Georgië

Griekenland

Groenland

Hongarije

Ierland

IJsland

Italië

Kazachstan

Letland

Liechtenstein

Litouwen

Luxemburg

Macedonië

Republiek Moldavië

Monaco

Noorwegen

Nederland

Polen

Portugal

Roemenië

Verenigd Koninkrijk

Rusland

San Marino

Slowakije

Slovenië

Zweden

Zwitserland

Republiek Tsjechië

Oekraïne

Vatikaanstad

Joegoslavië

De FRT-markering

De vermelding "FRT" (opgenomen in het reglement 54 "Markering 3.1.15") geldt voor banden die specifiek ontworpen zijn voor draagassen (banden voor trekassen).

Dit reglement is van toepassing op alle nieuwe banden die gebruikt worden op Europees grondgebied: dit wil zeggen dat banden met een FRT-markering, enkel gehomologeerd zijn om te worden gemonteerd op draagassen en niet gemonteerd mogen worden op andere soorten assen.

Michelin kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van schade als gevolg van het rijden dat niet in overeenstemming is met haar voorschriften.

De herprofilering

Principales règlementations européennes

Land Beperking inzake het monteren van geherprofileerde banden Behandeling van het loopvlak in functie van de slijtage (buiten gebruik tijdens de winter)
Minimale diepte Opmerkingen
DUITSLAND Verboden op stuurassen van autocars die
een snelheid halen van 100 km/u
1,6 mm  
OOSTENRIJK Verboden op alle stuurassen
 van alle vrachtwagens
2 mm  
BELGIË Geen 1,6 mm  
BULGARIJE Verboden op alle stuurassen
 van alle vrachtwagens
1,6 mm  
KROATIË Geen 1,6 mm  
DENEMARKEN Geen 1 mm  
SPANJE Geen nihil  
ESTLAND Geen 1,6 mm  
FINLAND Geen 1,6 mm  
FRANKRIJK Geen 1 mm  
GRIEKENLAND Geen 2 mm  
HONGARIJE Verboden op enkele
 assen van autocars en autobussen
5 mm voor autocar en autobus met banden
 met een diameter van > 750 mm
 3 mm voor de overige autocars en autobussen
 1,6 mm voor de overige voertuigen
 
ITALIË Geen 1,6 mm  
LETLAND Geen 1,6 mm  
LITOUWEN Geen 1 mm  
LUXEMBURG Geen 1 mm voor getrokken voertuigen
 1,6 mm voor motorvoertuigen
 
NOORWEGEN Geen 1,6 mm  
NEDERLAND Geen nihil  
POLEN Verboden op de enkele assen
 van autocars die een snelheid halen
 van 100 km/u
3 mm voor autocars die
 een snelheid halen van 100 km/u
 1,6 mm voor de overige voertuigen
 
PORTUGAL Geen    
ROEMENIË Geen 1,6 mm  
RUSLAND Verboden op alle stuurassen
 van alle vrachtwagens
2 mm voor autocars en autobussen
 1 mm voor de overige vrachtwagens
 
SERVIË Geen 2 mm  
SLOWAKIJE Geen 1,6 mm  
SLOVENIË Geen 1,6 mm  
ZWEDEN Geen 1,6 mm Dubbele buitenbanden. Geen minimale diepte
 behalve tijdens de winter.
ZWITSERLAND Geen 1,6 mm  
TSJECHIË Verboden op de stuurassen
 van autocars en autobussen
1,6 mm  
TURKIJE Geen 1,6 mm  
VERENIGD
 KONINKRIJK
Geen 1 mm  
OEKRAÏNE Verboden op alle stuurassen
 van alle vrachtwagens
2 mm voor autocars en autobussen
 1 mm voor de overige vrachtwagens
 
Omhoog gaan